Het Gebed

Wat is geoorloofd in het gebed?

  • Huilen, jammeren en zuchten volgens de woorden van de Verhevene: {Wanneer de tekenen van de Erbarmer aan hen worden voorgelezen vallen zij eerbiedig buigend neer en huilen}(Maryam: 58). Er is overgeleverd dat de Gezant Gods (vrede zij met hem) huilde tijdens het bidden en Abu Bakr huilde (ook) tijdens zijn gebed. En al-Bukhaari leverde over dat ‘Umar (moge God tevreden over hem zijn) het ochtendgebed verrichtte en hoofdstuk Yusuf reciteerde totdat hij kwam bij de woorden van de Verhevene: {Ik klaag mijn verdriet en droefheid alleen maar aan God}(Yusuf: 86). Hij hoorde zijn gesnik -hoe hard ook-. Volgens de Shafi’ieten maakt het in huilen uitbarsten het gebed niet ongeldig bij één of twee uithalen.
  • Het wenden van het gezicht alleen als het noodzakelijk is, omdat zonder noodzaak “de duivel verduistert en steelt van het gebed van de gelovige”. Overgeleverd door al-Bukhaari. Wat betreft het draaien van de borst van de gebedsrichting (qibla) af, dat maakt het gebed ongeldig.
  • Het doden van slachtdieren, volgens de traditie: “dood de zwarten tijdens het gebed, slangen en schorpioenen”. Overgeleverd door de auteurs van de Sunan.
  • Een paar stappen lopen indien nodig, zonder te veranderen van richting. Dat heeft de Gezant Gods (vrede zij met hem) gedaan, zoals overgeleverd is door Ahmad, Abu Daawud, al-Nasaa’i en al-Tirmidhi. En wat ‘Aisha zei (moge God tevreden met haar zijn) is goed gekeurd, op voorwaarde dat het minder dan drie verplaatsingen of bewegingen zijn.
  • Het dragen van een klein kind en het binden ervan aan degene die bidt. Overgeleverd volgens de Gezant Gods (vrede zij met hem) door Ahmad, al-Nasaa’i, al-Haakim en Muslim.
  • Het waarschuwen van de imam als hij sprakeloos is, of als hij zich vergist tijdens de recitatie; Abu Daawud heeft deze goedkeuring overgeleverd. En na het niezen moet men God loven (al-hamdullillah). De Gezant Gods (vrede zij met hem) stond dat toe als men dat doet. Overgeleverd door al-Bukhaari, al-Nasaa’i en al-Tirmidhi. Zo ook wordt het prijzen van God (subhanallah) voor mannen en het applaudisseren voor vrouwen toegestaan als waarschuwing. Dat is overgeleverd door Ahmad, Abu Daawud en al-Nasaa’i.
  • Het knielen van degene die bidt op zijn kleding of tulband met een reden (zoals de mate van warmte bijvoorbeeld); dat deed de Gezant Gods (vrede zij met hem) zoals overgeleverd volgens Ahmad met geldig verklaarde teksten.
  • Het lezen van een Koran-exemplaar (zoals overgeleverd door Malik en hij is van de Shafi’ietische rechtsschool).
  • Het is degene die bidt toegestaan om zijn gebed af te breken om een slachtdier te doden, een loslopend rijdier terug te halen, uit angst zijn geld te verspelen, om te verdedigen tegen kwaadwillenden of een oproep van de ouders als men schade vreest.   En het gebed moet worden afgebroken voor de noodhulp van verdrietige, of uit angst voor  grote schade door de mens of de verbranding van zaken.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

Close